Co se od 1. 1. 2009 změní ve vztahu osobního automobilu k DPH? Kam vše vyplnit do nového daňového přiznání k DPH?
Nejen o DPH od 1.1.2009 se dozvíte na semináři Daňová reforma 2009 - aktuálně k daňové a účetní legislativě - bonus v hodnotě 590 Kč. Vzhledem k velkému zájmu o tento seminář jsme pro Vás připravili jeho další termín 24.11.2008.
Úvod
Otázka odpočtu DPH na vstupu při pořízení automobilu je podrobně vysvětlena v hesle Nárok na odpočet DPH - při pořízení automobilu, na tomto místě si pouze připomeneme že podle § 75 odst. 2 není nárok na odpočet DPH:
-
při pořízení osobního automobilu (i formou finančního leasingu),
-
při technickém zhodnocení osobního automobilu.
Nárok na odpočet však možný je, pokud je osobní automobil pořizován za účelem dalšího prodeje nebo za účelem finančního pronájmu nebo u aut určených na vývoz.
Osobní automobil
Osobní automobil je pro účely ZDPH definován v § 4 odst. 3 písm. e) takto:
„dopravní prostředek, který má v technickém osvědčení [odkaz 4) na vyhlášku č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích] nebo technickém průkazu zapsanou kategorii M1 nebo M1G. Pokud zápis kategorie chybí, vymezuje se tato kategorie zvláštním právním předpisem [odkaz 4a) na zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích]."
Výše uvedenou definici ZDPH obsahuje od 1.10.2005 s tím, že do 31.12.2008 byla označena jako písm. e) § 4 odst. 3. V době od 1. 5. 2004 do 30. 9. 2005 ZDPH obsahoval poněkud nepřesnou definici.
Pro posouzení automobilu jako osobního je rozhodujícím údajem zápis v technickém průkazu vozidla, výjimečně (u vozidel nepodléhajících registraci v registru vozidel) v technickém osvědčení. Je-li tedy v technickém průkazu uvedena kategorie M1 popř. M1G, je jisté, že se jedná o osobní automobil a že nelze při jeho pořízení uplatnit odpočet DPH na vstupu. Je-li tam uvedena kategorie jiná (např. N1), o osobní automobil se nejedná a při jeho pořízení nárok na odpočet DPH na vstupu je. Zápis v technickém průkazu je pro účely ZDPH rozhodující, nemusíme tedy bádat nad tím, z jakého důvodu je u jednoho vozidla zapsána kategorie M1 a u vozidla zdánlivě podobného je zapsána kategorie N1. Pro účely ZDPH v tomto směru platí pravidlo, co je psáno, to je dáno. Při koupi nového automobilu tedy nedejme na informaci prodejce, ale chtějme předložit technický průkaz daného vozidla. Po technické stránce je hranice mezi osobním a nákladním automobilem v hesle Nárok na odpočet DPH - při pořízení automobilu.
Prodej
V případě prodeje podle § 62 odst. 2 ZDPH již od 1. 10. 2005 platí, že dodání osobního automobilu je osvobozeným plněním jen při dodání osobního automobilu, při jehož pořízení neměl plátce nárok na odpočet. Jedná-li se tedy např. o dodání osobního automobilu montážního a při jeho pořízení měl podle původního zákona o dani z přidané hodnoty č. 588/1992 Sb. v určité době nárok na odpočet, nevztahuje se na toto dodání osvobození. Pokud prodej osobního automobilu montážního budeme muset zatížit DPH, musíme počítat s tím, že kupující si nebude moci uplatnit odpočet DPH na vstupu (byť my jsme kdysi při pořízení nárok na odpočet měli) Osvobození se aplikuje bez ohledu na výši prodejní ceny (tedy i při případném prodeji osobního automobilu se ziskem).Osvobození dle § 62 odst. 2 ZDPH se pochopitelně netýká osobních automobilů nakupovaných za účelem dalšího prodeje, protože u nich nárok na odpočet podle § 75 odst. 2 ZDPH je.
Nejzákladnější schéma je následující:
Prodejce pořídí osobní automobil za cenu bez DPH (např. jej koupí od tuzemského výrobce a uplatní si odpočet DPH na vstupu) a prodá jej prvnímu provozovateli. První provozovatel (plátce DPH) pořídí vozidlo za cenu včetně DPH, protože si dle § 75 odst. 2 ZDPH nemůže uplatnit odpočet DPH na vstupu. Při prodeji první provozovatel prodej DPH zatěžovat nebude.
Pochopitelně v praxi dochází k několikerým změnám vlastnictví osobních automobilů. Je tedy otázkou, zda bude prodej osobního automobilu osvobozen i u druhého provozovatele. Na tuto otázku je jednoznačná odpověď - prodej osobního automobilu je zdaněn DPH pouze tehdy, pokud bylo osobní auto pořízeno za účelem dalšího prodeje nebo za účelem finančního leasingu. Prodávám-li tedy osobní auto, které jsem měl zařazené v dlouhodobém hmotném majetku (prokazatelně tak bylo pořízeno za jiným účelem než je prodej), nemusím dále zkoumat, zda jsem vozidlo koupil od plátce či od neplátce a pokud jsem jej koupil od plátce, zda plátce prodej zdanil DPH. Zrovna tak nemusím zkoumat, zda prodávám konkrétní auto se ztrátou či se ziskem. Můžeme si to ilustrovat např. na tomto příkladu:
Příklad
Prodejce pořídí osobní automobil za cenu bez DPH ve výši 800 (např. jej koupí od tuzemského výrobce a uplatní si odpočet DPH na vstupu) a prodá jej prvnímu provozovateli za 1 000 + 19 % DPH. První provozovatel (plátce DPH) pořídí vozidlo za cenu včetně DPH (za 1 190), protože nemá dle § 75 odst. 2 ZDPH nárok na uplatnění odpočtu DPH na vstupu. Při prodeji např. za 700 první provozovatel prodej DPH zatěžovat nebude, protože je prodej od daně osvobozen. Druhý provozovatel koupí za 700 (žádnou daň prodávající neuplatnil, a tak je bezpředmětné se u druhého provozovatele zabývat otázkou odpočtu daně) a pokud osobní auto následně prodá např. za 710, bude celý prodej osvobozen od daně.
Daňové přiznání
To, že provozovatel osobního automobilu toto auto prodává za cenu nezatíženou DPH, je jednoduchou záležitostí. Toto osvobození je však potřeba přiznat v daňovém přiznání - děje se tak prostřednictvím řádku 50 daňového přiznání. Protože podle § 76 odst. 3 ZDPH se do výpočtu koeficientu pro krácení daně nezapočítává prodej hmotného majetku, který plátce používal pro svou ekonomickou činnost, uvede se prodejní cena také na řádek 51 daňového přiznání (sloupec bez nároku na odpočet).
Prodej autobazarem
Je-li osobní automobil pořízen za účelem dalšího prodeje nebo za účelem finančního leasingu, tak nárok na odpočet DPH na vstupu je, a tudíž je prodej nutné zatížit DPH. V případě dosud neregistrovaného vozidla je to vcelku jasné (viz výše), v případě „ojetiny" již poněkud tvrdé - tuto tvrdost dovoluje zákon obejít režimem dle § 90 ZDPH, kdy je základem daně pouze přirážka prodejce ojetého automobilu.
Pořízení v jiném členském státě
Pokud se rozhodneme osobní automobil pořídit v jiném členském státě EU, musíme rozlišovat mezi tím, zda pořizujeme osobní automobil, který:
-
je pro účely ZDPH považován za nový dopravní prostředek,
-
není pro účely ZDPH považován za nový dopravní prostředek.
Pořízení nového osobního auta
Osobní automobil stejně jako nákladní automobil je novým dopravním prostředkem, pokud od jeho první registrace (prvního uvedení do provozu) uběhla doba kratší než 6 měsíců anebo pokud má najeto méně než 6 000 km.
Pořízení nového dopravního prostředku komplikuje registraci vozidla (je nutno prokázat zaplacení daně) a způsobuje nestandardní povinnost přiznat a zdanit toto pořízení i neplátcem daně.
Příklad
Pan Novák, nepodnikatel, si koupí v Německu auto, které má najeto 5 000 km - pan Novák musí pořízení auta přiznat finančnímu úřadu a zaplatit 19% DPH, skutečnost, že je vozidlo starší než 6 měsíců tomto případě nehraje roli, protože stačí splnění jedné z podmínek, v tomto případě podmínky najetého množství km menšího než 6 000 km.
Pro plátce toto pořízení osobního automobilu nijak zvláštní nebude, jedná-li se o plátce zvyklého na obchodování v rámci EU - bude to pro něho téměř standardní pořízení zboží z jiného členského státu dle § 16 ZDPH, jak je zdůrazněno v § 19 odst. 3 ZDPH. Nestandardní bude pouze toto:
-
plátce bude muset prokázat při registraci vozidla v ČR zaplacení daně,
-
přiznávat se bude též pořízení nového dopravního prostředku od osoby, která v jiném členském státě není registrována (na řádek 9 daňového přiznání).
Pokud plátce pořizující „nový osobní automobil" z jiného členského státu jej pořizuje pro jiné účely než pro prodej či pro finanční pronájem, nemá pochopitelně nárok na odpočet daně stejně, jako kdyby vozidlo pořizoval z tuzemska.
Příklad
Český plátce si v Německu od pana Millera (soukromé osoby) koupil osobní automobil, od jehož uvedení do provozu uběhlo méně než 6 měsíců. Jak se nákup promítne do daňových povinností českého plátce?
Český plátce musí přiznat na řádku 9 pořízení nového dopravního prostředku - základem daně bude sjednaná kupní cena přepočtená účetní kursem na Kč, z tohoto základu se na řádek 9 uvede daň ve výši 19 %. Daň na výstupu zvýší daňovou povinnost českého plátce, na vstupu si nebude moci uplatnit odpočet (na řádku 44), ledaže by auto pořizoval za účelem dalšího prodeje nebo za účelem finančního leasingu - potom by si na řádku 44 uplatnil odpočet ve stejné výši.
Zajímavé informace týkající se podávání hlášení o pořízení nového dopravního prostředku a přihlašování nového dopravního prostředku do registru vozidel naleznete v níže uvedeném stanovisku správce daně.
Pořízení starého auta
Pořizujeme-li např. z Německa osobní automobil, který pro účely ZDPH není novým dopravním prostředkem, vzniká poměrně nepřehledná situace - existuje celá škála případů, které je nutno řešit podle různých ustanovení ZDPH. Podívejme se tedy na typické situace z pohledu českého plátce kupujícího v německém autobazaru osobní automobil za jiným účelem než prodejem.
Situace 1 - Příklad
Pořízení od německého neplátce (autobazar byl jen zprostředkovatelem a vlastník nebyl plátcem, byl to např. německý občan)
V tomto případě nákup jakéhokoliv majetku s výjimkou nového dopravního prostředku (tedy i „ojetého auta") nezakládá tuzemskému plátci žádné daňové povinnosti a nijak se nepromítá do daňového přiznání. Následný prodej je osvobozen od daně dle § 62 odst. 2 ZDPH, pokud jde o osobní auto a pokud bylo před prodejem zařazeno do dlouhodobého majetku. Prodej by se uváděl na řádky 50 a 51 (sloupec bez nároku na odpočet).
Situace 2 - Příklad
Autobazar je německým plátcem, který auto koupil a dále prodal a uplatnil přitom speciální režim pro použité zboží obdobný našemu § 90 (zdaňuje jen přirážku)
V tomto případě opět pořizovatel nic nezdaňuje - německý plátce totiž musel na přirážku uplatnit německou DPH a nemohl uplatnit osvobození pro dodání zboží do jiného členského státu, logicky tedy nemůže pořizovateli vzniknout povinnost jako při pořízení zboží z jiného členského státu. Potvrzuje to i stanovisko MF zveřejněné na www stránkách z 22. 4. 2004:
„Podle předpisů, které jsou uplatňovány v jednotlivých členských státech může obchodník při dodání použitého zboží - ojetého automobilu, použít za splnění podmínek stanovených v § 90 zákona, zvláštní režim, který spočívá v tom, že při dodání ojetého automobilu svému odběrateli zdaní pouze přirážku, kterou stanoví jako rozdíl mezi prodejní cenou a pořizovací cenou tohoto automobilu. Jestliže je do tuzemska dodán ojetý automobil, u kterého byl při dodání z jiného členského státu uplatněn zvláštní režim, toto dodání není předmětem daně v tuzemsku."
Následný prodej je osvobozen od daně dle § 62 odst. 2 ZDPH, pokud se jedná o osobní auto a pokud bylo před prodejem zařazeno do dlouhodobého majetku. Prodej by se uváděl na řádky 50 a 51 (sloupec bez nároku na odpočet).
Situace 3 - Příklad
Pořízení od německého plátce (autobazar byl zprostředkovatelem a vlastníkem byl německý plátce)
Pokud by bylo auto pořízeno od německého plátce DPH, jedná se o pořízení zboží z jiného členského státu.
Podle úpravy účinné od 1. 10. 2005 je přitom jednoznačné, že toto dodání není osvobozené od DPH dle § 65 odst. 1 ZDPH. Jedná se tedy o pořízení od plátce z EU s povinností přiznat daň na řádku 3 daňového přiznání a bez možnosti uplatnit si nárok na odpočet. Případný následný prodej tohoto auta bude osvobozen dle § 62 odst. 2 ZDPH.
Situace 4 - Příklad
Pořízení od německého plátce - autobazaru, který auto koupil za účelem dalšího prodeje a nepostupoval dle situace 2
V tomto případě jde o pořízení zboží z jiného členského státu s povinností přiznat a dodanit 19% DPH na řádku 3 daňového přiznání. Pokud je auto okamžitě prodáno leasingové společnosti (od pořízení do převodu vlastnictví není využíváno ke služebním účelům), je možné uplatnit zároveň odpočet DPH na vstupu na řádku 44. Domnívám se, že v daném případě podmínka pořízení auta jako zboží splněna nebude a nárok na odpočet na řádku 44 neuplatníme - ono to nevadí, spíš se vyhneme problému s daňovým dokladem od německého plátce. Kdybychom přeci jen na řádku 44 odpočet uplatnili, prodej leasingové společnosti by bylo nutné zatížit 19% DPH.
Budeme-li na pořízené osobní auto hledět jako na dlouhodobý majetek a nikoli jako na zboží (viz výše), pouze odvedeme DPH z pořízení na řádku 3 a následný prodej leasingové spol. bude osvobozen od DPH - uvede se na řádky 50 a 51 (sloupec bez nároku na odpočet).
Nejen o DPH od 1.1.2009 se dozvíte na semináři Daňová reforma 2009 - aktuálně k daňové a účetní legislativě - bonus v hodnotě 590 Kč. Vzhledem k velkému zájmu o tento seminář jsme pro Vás připravili jeho další termín 24.11.2008.