Zůstatky peněžních fondů se po skončení účetního období převádějí do následujícího účetního období.
PO zřízené ÚSC
Příspěvkové organizace územních samosprávných celků, které se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, tvoří následující peněžní fondy :
· rezervní fond,
· investiční fond,
· fond odměn,
· fond kulturních a sociálních potřeb.
Zůstatky peněžních fondů se po skončení účetního období převádějí do následujícího účetního období.
Rezervní fond
Účelem fondu je uplatnění hmotné zainteresovanosti příspěvkové organizace k dosažení lepšího výsledku jejího hospodaření. Ten je vytvořen tehdy, když skutečné výnosy hospodaření spolu s přijatým provozním příspěvkem převýší provozní náklady.
Zdroje fondu:
· zlepšený výsledek hospodaření ve výši schválené zřizovatelem po skončení roku a snížený o převody do fondu odměn,
· peněžní dary.
Použití fondu:
· k dalšímu rozvoji činnosti,
· k časovému překlenutí rozdílů mezi výnosy a náklady,
· k úhradě sankcí za porušení rozpočtové kázně,
· k úhradě ztráty za předchozí léta,
· k posílení investičního fondu – pouze se souhlasem zřizovatele.
Investiční fond
Zdroje fondu:
· odpisy hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku prováděné podle zřizovatelem schváleného odpisového plánu,
· investiční dotace z rozpočtu zřizovatele,
· investiční příspěvky ze státních fondů,
· výnosy z prodeje hmotného dlouhodobého majetku – pouze se souhlasem zřizovatele,
· dary a příspěvky účelově určené na dlouhodobý majetek,
· převody z rezervního fondu ve výši povolené zřizovatelem.
Zdrojem investičního fondu není příděl ze zlepšeného výsledku hospodaření.
Použití fondu:
· financování investičních výdajů, popř. poskytovaných investičních příspěvků,
· k úhradě investičních úvěrů a půjček,
· k odvodu do rozpočtu zřizovatele – pokud takový odvod uložil,
· k posílení zdrojů na financování údržby a oprav nemovitého majetku ve vlastnictví zřizovatele a používaného příspěvkovou organizací.
Ke krytí investičních potřeb lze se souhlasem zřizovatele použít též investičních úvěrů nebo půjček.
Nezajistí-li účetní jednotka ke dni sestavení řádné účetní závěrky krytí investičního fondu finančními prostředky, sníží tento peněžní fond o částku odpovídající rozdílu mezi výší fondu reprodukce a výší finančních prostředků určených na jeho krytí. Snížení bude provedeno výsledkově se souvztažným zápisem na účtu 551 – Odpisy dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku nebo na účtu 649 – Jiné ostatní výnosy. Při tom jsou rozhodující následující skutečnosti:
· Finančními prostředky jsou peněžní prostředky a další disponibilní majetek vhodný ke krytí fondu, např. pohledávky.
· Je potřeba rozlišit, zda nekrytí fondu finančními prostředky vzniklo v běžném nebo minulém účetním období a tomu přizpůsobit účtování, tj. použití účtu 551 – Odpisy… pro snížení (úpravu) odpisů zaúčtovaných v běžném účetním období nebo účtu 649 – Jiné ostatní výnosy pro snížení (úpravu) zaúčtovaných odpisů z minulých účetních období.
· Vzniklou situaci a zvolený způsob zaúčtování nekrytí investičního fondu finančními prostředky je nutné popsat a zdůvodnit v příloze roční účetní závěrky.
· Výnosy vzniklé uvedeným použitím účtu 649 nepodléhají dani z příjmů – viz vazbu na § 23 odst. 4 písm. e) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
Fond odměn
Prostředky fondu jsou účetně evidovány na účtu 911 – Fond odměn.
Tvoří se:
· ze zlepšeného výsledku hospodaření příspěvkové organizace, a to do výše jeho 80 %, nejvýše však do výše 80 % limitu prostředků na platy nebo přípustného objemu prostředků na platy.
Tvorbu fondu odměn provede příspěvková organizace na základě schválení výše zlepšeného výsledku hospodaření zřizovatelem po skončení kalendářního roku.
Použití fondu:
Z fondu odměn se hradí odměny zaměstnancům. Přednostně se z fondu odměn hradí případné překročení stanovených prostředků na platy.
Fond kulturních a sociálních potřeb (FKSP)
Tento fond se zavádí povinně u všech obecních i krajských příspěvkových organizací a pro jeho tvorbu a užití platí stejná pravidla jako u státních příspěvkových organizací.
Právní úprava
· Nařízení vlády č. 447/2000 Sb., o usměrňování mzdových prostředků v rozpočtových a příspěvkových organizacích, ve znění pozdějších předpisů.
· Český účetní standard pro územní samosprávné celky, příspěvkové organizace, státní fondy a organizační složky státu č. 521 – Fondy.
· Vyhláška č. 505/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou územními samosprávnými celky, příspěvkovými organizacemi, státními fondy a organizačními složkami státu – zejména § 16 Majetkové, finanční, peněžní a zvláštní fondy a § 34 odst. 9, který se týká krytí fondu reprodukce majetku a investičního fondu finančními prostředky a dále příloha č. 4 – Směrná účtová osnova.
· Vyhláška MF č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve znění pozdějších předpisů.
· Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, zejména hlava XIII, díl 2, §§ 56-60, § 62 odst. 3.
· Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, zejména část čtvrtá, §§ 29-33.
Více se dozvíte na semináři „Tvorba a účtování majetkových a peněžních fondů v příspěvkových organizacích“, kde budete moci prokonzultovat s naší odbornicí Jaroslavou Svobodovou své dotazy.