Jak správně vyplnit potvrzení o zaměstnání

21.11.2011, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Zápočtový list je zaměstnavatel povinen předat zaměstnanci (v souladu s § 313 zákoníku práce) v den skončení zaměstnání. Kopie potvrzení se zakládá do osobního spisu. Pokud zaměstnanec v den skončení zaměstnání nepřevezme zápočtový list, je nutné doklad zaslat neprodleně do vlastních rukou na doručenku na adresu zaměstnance. Zápočtový list je nutné vystavit všem zaměstnancům bez rozdílu, jsou-li poživateli starobních důchodů či nikoliv. Potvrzení o zaměstnání musí být předáno i v případě zaměstnání na základě dohody o pracovní činnosti.

Tento článek je z 21.11.2011. Aktuální informace získáte na našich seminářích.

Zápočtový list je zaměstnavatel povinen předat zaměstnanci (v souladu s § 313 zákoníku práce) v den skončení zaměstnání. Kopie potvrzení se zakládá do osobního spisu. Pokud zaměstnanec v den skončení zaměstnání nepřevezme zápočtový list, je nutné doklad zaslat neprodleně do vlastních rukou na doručenku na adresu zaměstnance. Zápočtový list je nutné vystavit všem zaměstnancům bez rozdílu, jsou-li poživateli starobních důchodů či nikoliv. Potvrzení o zaměstnání musí být předáno i v případě zaměstnání na základě dohody o pracovní činnosti.

Zápočtový list musí obsahovat:

a) údaj o zaměstnání, zda se jednalo o pracovní poměr nebo dohodu o pracovní činnosti a o době jejich trvání,

b) druh konaných prací,

c) dosaženou kvalifikaci,

d) odpracovanou dobu a další skutečnosti rozhodné pro dosažení nejvýše přípustné expoziční doby,

e) zda ze zaměstnancovy mzdy jsou prováděny srážky, v čí prospěch, jak vysoká je pohledávka, pro kterou mají být srážky dále prováděny, jaká je výše dosud provedených srážek a jaké je pořadí pohledávky,

f) údaje o započitatelné době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii za dobu před 1. lednem 1993 pro účely důchodového pojištění,

g) důvod skončení zaměstnání, pokud bylo důvodem zvlášť hrubé porušení pracovních povinností zaměstnancem.

Údaje o výši průměrného výdělku a o dalších skutečnostech rozhodných pro posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti je zaměstnavatel povinen uvést na žádost zaměstnance v odděleném potvrzení. Na tomto dokladu je možné též uvádět dobu, po kterou trvalo důchodové pojištění zaměstnance v souladu s § 42 zákona č. 582/1991 Sb., o organizace a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.

Nesouhlasí-li zaměstnanec s obsahem potvrzení o zaměstnání nebo pracovního posudku, může se ve lhůtě tří měsíců ode dne, kdy se o jejich obsahu dověděl, domáhat u soudu, aby je zaměstnavatel přiměřeně upravil.

Podrobnému seznámení se změnami ustanovení zákoníku práce a jejich výkladu včetně  demonstrace na konkrétních příkladech z personální praxe se věnuje seminář Změny, které přináší novela zákoníku práce od 1.1.2012.