Dne 26. srpna 2009 byly v částce 81 Sbírky zákonů vydány a současně nabyly účinnosti dvě vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj. Jedna je změnou stávajícího a druhá novým prováděcím předpisem zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).
Jedná se o vyhlášku č. 269/2009 Sb., kterou se mění vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, a o novou vyhlášku č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, která současně ruší vyhlášku č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášku č. 191/2002 Sb., o technických požadavcích na stavby pro zemědělství.Oba vydané předpisy spolu navzájem souvisí, a to nejen tím, že se v obou případech jedná o předpisy s obecnými technickými požadavky na výstavbu [§ 2 odst. 2 písm. e) stavebního zákona], ale i tím, že větší část obsahu vyhlášky č. 269/2009 Sb. byla vyvolána nutností doplnění územně technických požadavků, které dosud byly součástí rušené vyhlášky č. 137/1998 Sb., do vyhlášky o obecných požadavcích na využívání území. Nová vyhláška o technických požadavcích na stavby již neobsahuje žádné územně technické požadavky na stavby a na jejich umísťování.
Vyhláška č. 269/2009 Sb., kterou se mění vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, kromě převzetí a úpravy územně technických požadavků z rušené vyhlášky č. 137/1998 Sb., řeší i novelizaci některých ustanovení, která se v praxi ukázala z různých důvodů jako problematická, nedostatečná či bez možnosti výjimek neaplikovatelná. Změna se např. týká § 20 odst. 2, který rozšiřuje možnosti zástavby v zastavěném území obce, která nemá územní plán, územní plán obce, regulační plán nebo územně plánovací dokumentaci sídelního útvaru nebo zóny o možnost vymezování jiných pozemků a umisťování dalších staveb na nich, pokud tyto stavby nesnižují kvalitu životního prostředí nad limitní hodnoty stanovené jinými právními předpisy (kromě v dosavadním znění vyhlášky uvedených pozemků a staveb). Další změna v § 20 odst. 5 upravuje požadavky na vsakování nebo odvádění dešťových vod ze zastavěných nebo zpevněných ploch; uvedený odstavec je navíc nově zařazen mezi ustanovení, z nichž lze povolit výjimku. Změna se dotýká i § 22 odst. 3 a 4, které se ruší a požadavek z odst. 4 se po úpravě přesouvá do § 7 odst. 1 vyhlášky (jedná se o pozemky veřejných prostranství).
Z vyhlášky č. 137/1998 Sb. se do vyhlášky č. 501/2006 Sb. přesunuly s úpravami požadavky na:
- Studny individuálního zásobování vodou (§ 24a)
- Žumpy a malé čistírny (§ 24b)
- Oplocení pozemků (§ 24c)
- Stavby pro reklamu a reklamní zařízení (§ 24d)
- Staveniště (§ 24e).
V § 25 byl doplněn nový odstavec 4 s požadavky na vzájemné odstupy staveb bytových domů, který dosud ve vyhlášce chyběl. Změněn byl požadavek na odstupovou vzdálenost staveb garáže a dalších staveb souvisejících a podmiňujících bydlení na pozemku rodinného domu od společných hranic se sousedními pozemky [dosud se týkal jen garáže a stavby uvedené v § 103 odst. 1 písm. a) bodě 1 stavebního zákona a stavby pro podnikatelskou činnost odpovídající svými parametry § 104 odst. 2 písm. d) stavebního zákona]. V § 25 byl zrušen poslední odstavec, který stanovil způsob měření vzdáleností (jednak se nejedná o požadavek na stavby a jednak byl v určitých případech obtížně aplikovatelný). Nově byla v § 26 stanovena ta ustanovení vyhlášky, z nichž lze za podmínek § 169 stavebního zákona povolit výjimku. Jedná se nyní o § 20 odst. 3, 5 (nově) a 7, § 21 odst. 5 až 7, § 23 odst. 2 (nová možnost k požadavku, aby stavba ani její část nepřesahovala na sousední pozemek), § 24 odst. 1 a 3 (nová možnost týkající se umísťování rozvodných a energetických vedení a vedení elektronických komunikací v zastavěném území obcí, a umísťování garáží, odstavných a parkovacích stání, zejména pro nákladní automobily, autobusy, traktory a jiné dopravní prostředky), § 25 odst. 2 až 7 (nově se jedná o odst. 7, dříve 6, s požadavkem na odstup vnějších hran pochozí plochy rodinného domu, jako jsou terasa nebo balkon, která je nad přilehlým terénem výše než 2 m, od hranice sousedního pozemku).
Nová vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, plně nahrazuje vyhlášku č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášku č. 191/2002 Sb., o technických požadavcích na stavby pro zemědělství.
Vyhláška obsahuje těchto sedm částí:
I. Úvodní ustanovení (předmět úpravy a základní pojmy)
II. Technické požadavky na stavby (žumpy, rozptylové plochy a zařízení pro dopravu v klidu, připojení staveb na sítě technického vedení, oplocení pozemku)
III. Požadavky na bezpečnost a vlastnosti staveb (základní požadavky, mechanická odolnost a stabilita, všeobecné požadavky pro ochranu zdraví, zdravých životních podmínek a životního prostředí, denní a umělé osvětlení, větrání a vytápění, proslunění, ochrana proti hluku a vibracím, bezpečnost při provádění a užívání staveb, úspora energie a tepelná ochrana, odstraňování staveb)
IV. Požadavky na stavební konstrukce staveb (zakládání staveb, stěny a příčky, stropy, podlahy, povrchy stěn a stropů, schodiště a šikmé rampy, komíny a kouřovody, střechy, výplně otvorů, zábradlí, výtahy, výtahové a větrací šachty, shozy pro odpad, předsazené části staveb)
V. Požadavky na technická zařízení staveb (vodovodní přípojky a vnitřní vodovody, kanalizační přípojky a vnitřní kanalizace, připojení staveb k distribučním sítím, vnitřní silnoproudé rozvody a vnitřní rozvody sítí elektronických komunikací, plynovodní přípojky a odběrná plynová zařízení, ochrana před bleskem, vzduchotechnická zařízení, vytápění),
VI. Zvláštní požadavky pro vybrané druhy staveb (bytové domy, rodinné domy a stavby pro individuální rekreaci, stavby se shromažďovacím prostorem, stavby pro obchod, stavby ubytovacích zařízení, stavby pro výrobu a skladování, garáže, servisy a opravny motorových vozidel, čerpací stanice pohonných hmot, stavby škol, předškolních, školských a tělovýchovných zařízení, stavby pro hospodářská zvířata, doprovodné stavby pro hospodářská zvířata, stavby pro posklizňovou úpravu a skladování produktů rostlinné výroby, stavby pro skladování minerálních hnojiv a přípravků na ochranu rostlin)
VII. Společná a závěrečná ustanovení (výjimky, posuzování částí staveb a odchylky od norem, přechodné ustanovení a zrušovací ustanovení).
Pro praxi důležité je přechodné ustanovení vyhlášky, podle něhož se u staveb, pro které byla projektová dokumentace zpracovaná před účinností této vyhlášky, postupuje podle dosavadní právní úpravy.
Uvedené předpisy nemění právní úpravu obecných technických požadavků v hlavním městě Praze, kde platí vyhláška č. 26/1999 Sb. hl. m. Prahy, o obecných technických požadavcích na výstavbu v hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů. Je však zřejmé, že i hlavní město se bude muset zabývat otázkou nového či novelizovaného předpisu, jak jej k tomu zmocňuje § 194 písm. e) stavebního zákona („hlavní město Praha stanoví nařízením vydaným v přenesené působnosti obecné technické požadavky na výstavbu v hlavním městě Praze").
Informujte se na semináři Stavební zákon v praxi.