Mezi ruční manipulační vozíky řadíme takové vozíky, které se pohybují – pojíždějí nejčastěji lidskou silou; oproti motorovým manipulačním vozíkům, které jsou vybaveny motorovým pojezdem. Přitom je třeba opětovně zdůraznit, že v případě zdvižných vozíků není rozhodující způsob ovládání zdvihu. V praxi se lze tudíž setkat se zdvižnými vozíky jak s motorickým, tak i ručním zdvihem. První varianta je nejčastěji volena u stohovacích vozíků, zatím co s druhou se setkáváme u vozíků paletových.
Členění vozíků
Ruční manipulační vozíky se člení zejména na:
a) stohovací vozíky; za ruční stohovací manipulační vozík je považován vozík se svislým, stožárem bez možnosti jeho naklápění, s opěrami, vybavený vidlicí, plošinou nebo přídavným zařízením. Takovýto vozík je konstrukčně řešen pro ruční tlačení, tažení a ovládání pěší obsluhou po hladkém, vodorovném a zpevněném povrchu. Opětovně je třeba zdůraznit, že břemeno lze zdvihat buď ručně, nebo pomocí elektrického – mechanického pohonu.
Poznámky:
v Zaměstnavatelé by si měli uvědomit, že takovéto vozíky nejsou navrženy pro možnost pohybu po šikmých plochách – kupř. šikmých rampách; zejména s ohledem na velikosti ovládacích sil - viz následující přehled základních nebezpečí.
v Podle konstrukčního řešení se ruční stohovací vozíky dále dělí na:
1. obkročné stohovače – stohovací vozíky s opěrami vybavené vidlicí, která je umístěna mezi opěrami,
2. paletové stohovače – stohovací vozíky, u kterých vidlicová ramena přesahují okraje rámu vozíku,
3. plošinové stohovače – stohovací vozíky s plošinou pro břemeno, která přesahuje přes okraje konstrukce vozíku.
b) paletové vozíky; za ruční paletový manipulační vozík je považován vozík s koly podpírajícími vidlicová ramena, určený pro manipulaci s paletami. Tento vozík je řešen pro ruční tažení, tlačení a řízení po hladkém, vodorovném a zpevněném povrchu pěší obsluhou používající kloubovou oj. Vozík je konstruován pro zvedání břemene, kterého je dosaženo pumpováním ojí, do výšky dostatečné pro přepravu břemene.
c) plošinové vozíky; za ruční plošinový manipulační vozík je považován vozík s nejméně třemi koly, vybavený pevnou nákladní plošinou a volitelně jedním nebo několika policemi. Vozík je navržen pro ruční tažení, tlačení a zatáčení doprovázející obsluhou pomocí tyče nebo oje; k přemisťování břemen z jednoho místa na druhé po hladkém, vodorovném a pevném povrchu, přičemž nakládku lze zajišťovat buď ručně nebo pomocí vnějšího mechanického zařízení.
Poznámka:
d) paletové vozíky s nůžkovým zdvihacím mechanismem; za ruční paletový manipulační vozík s nůžkovým zdvihacím mechanizmem je považován manipulační vozík bez stožáru s nejméně třemi koly, vybavený vidlicí nebo plošinou s nůžkovým zdvihacím mechanismem a s podvozkem lišícím se podle zdvihu, opatřeným příčnými stabilizátory. Vozík je určen k ručnímu tažení nebo tlačení a řízení jednou pěší obsluhou pomocí kloubové oje; břemeno může být zdviháno a spouštěno na nesklopnou konstrukci buď ručně nebo pomocí pohonu elektrickým akumulátorem.
Poznámka:
Potřebná hloubka prováděné analýzy rizik
Ještě před studiem následujících základních nebezpečí, souvisejících s nasazením jednotlivých typů ručních manipulačních vozíků, by si nejen zaměstnavatelé, ale i další čtenáři měli uvědomit, že již předcházející definice prakticky vylučují nasazení jednotlivých typů ručních manipulačních vozíků na nejrůznějších šikmých plochách – a to nejen na již citovaných šikmých rampách. V této souvislosti lze např. připomenout, že poměrně často jsou zejména ruční paletové manipulační vozíky používány při nakládce, resp. vykládce silničních vozidel (při jejich přistavení k rampě) – a to i při nestejné výšce ložné plochy vozidla a rampy, kdy je nutno použít vyrovnávací můstky. V naznačeném případě pak v praxi může docházet k tažení, resp. tlačení vozíku po spádu až do nepřiměřeného sklonu (viz dále), což je ale s ohledem na existující rizika vlastně nepřípustné. Takovéto skutečnosti by měla odhalit i prováděná analýzy rizik.
Přehled základních – možných nebezpečí
Při provozu a obsluze ručních manipulačních vozíků se mohou příkladmo vyskytnout následující nebezpečí, uvedená podle výše citovaných typů vozíků.
Přehled základních – možných nebezpečí u ručních manipulačních vozíků
Druh nebezpečí |
č.1 |
č.2 |
č.3 |
č.4 |
1. Skupina mechanických nebezpečí – vyvolané na příklad: 1.1 stlačením 1.2 střihem 1.3 zachycením – navinutím 1.4 nárazem 1.5 třením a opotřebením 1.6 výronem kapaliny pod vysokým tlakem 1.7 ztrátou stability |
ano ano ano ano ano ano ano |
ano ano - ano ano ano ano |
ano ano - ano ano - ano |
ano ano ano ano ano ano ano |
2. Elektrická nebezpečí |
ano |
- |
- |
ano |
3. Skupina nebezpečí vznikající zanedbáním ergonomických zásad – představující např.: 3.1 nezdravé držení těla nebo přílišná námaha 3.2 nedostatečný ohled na anatomii ruky a chodidla 3.3 zanedbání použití – nepoužití osobních ochranných prostředků 3.4 lidské chyby 3.5 neodpovídající konstrukce, umístění nebo označení ručních ovladačů |
ano ano ano ano ano |
ano ano ano ano ano |
ano ano ano ano ano |
ano ano ano ano ano |
4. Skupina nebezpečí způsobená poruchami funkce, kam patří např.: 4.1 přerušení dodávky energie 4.2 nečekaný výron kapalin nebo vymrštění částí vozíku 4.3 porucha ovládacích systémů |
ano ano ano |
- - - |
- - - |
ano ano ano |
5. Skupina nebezpečí způsobená různými poruchami – např. systémů zdvihu |
ano |
ano |
ano |
ano |
6. Skupina nebezpečí způsobená mobilitou vozíku, kam patří zejména: 6.1 nedostatečná schopnost vozíku zůstat v klidu 6.2 dotek s koly 6.3 nebezpečí nárazu |
ano ano ano |
ano ano ano |
ano ano ano |
ano ano ano |
7. Skupina nebezpečí způsobená zdviháním, kam patří zejména: 7.1 ztráta stability 7.2 přetížení 7.3 rozsah pohybů 7.4 pád břemen |
ano ano ano ano |
ano ano ano ano |
- - - ano |
ano ano ano ano |
8. Skupina kombinovaných nebezpečí |
ano |
ano |
ano |
ano |
V tabulce znamená:
č.1 ruční stohovací manipulační vozík,
č.2 ruční paletový manipulační vozík,
č.3 ruční plošinový manipulační vozík,
č.4 ruční paletový manipulační vozík s nůžkovým zdvihem
Přijďte prodiskutovat Vaše problémy s manipulačními vozíky s přímo s Ing. Dušátkem na náš seminář Manipulační vozíky – základní problematika BOZP.
Více informací naleznete ZDE.