Ruční manipulační vozíky – přehled základních nebezpečí

18.10.2005, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Mezi ruční manipulační vozíky řadíme takové vozíky, které se pohybují – pojíždějí nejčastěji lidskou silou; oproti motorovým manipulačním vozíkům, které jsou vybaveny motorovým pojezdem. Přitom je třeba opětovně zdůraznit, že v případě zdvižných vozíků není rozhodující způsob ovládání zdvihu. V praxi se lze tudíž setkat se zdvižnými vozíky jak s motorickým, tak i ručním zdvihem. První varianta je nejčastěji volena u stohovacích vozíků, zatím co s druhou se setkáváme u vozíků paletových.

Tento článek je z 18.10.2005. Aktuální informace získáte na našich seminářích.

Mezi ruční manipulační vozíky řadíme takové vozíky, které se pohybují – pojíždějí nejčastěji lidskou silou; oproti motorovým manipulačním vozíkům, které jsou vybaveny motorovým pojezdem. Přitom je třeba opětovně zdůraznit, že v případě zdvižných vozíků není rozhodující způsob ovládání zdvihu. V praxi se lze tudíž setkat se zdvižnými vozíky jak s motorickým, tak i ručním zdvihem. První varianta je nejčastěji volena u stohovacích vozíků, zatím co s druhou se setkáváme u vozíků paletových.

Členění vozíků

Ruční manipulační vozíky se člení zejména na:

a)       stohovací vozíky; za ruční stohovací manipulační vozík je považován vozík se svislým, stožárem bez možnosti jeho naklápění, s opěrami, vybavený vidlicí, plošinou nebo přídavným zařízením. Takovýto vozík je konstrukčně řešen pro ruční tlačení, tažení a ovládání pěší obsluhou po hladkém, vodorovném a zpevněném povrchu. Opětovně je třeba zdůraznit, že břemeno lze zdvihat buď ručně, nebo pomocí elektrického – mechanického pohonu.

      Poznámky:

v      Zaměstnavatelé by si měli uvědomit, že takovéto vozíky nejsou navrženy pro možnost pohybu po šikmých plochách – kupř. šikmých rampách; zejména s ohledem na velikosti ovládacích sil - viz následující přehled základních nebezpečí.

v      Podle konstrukčního řešení se ruční stohovací vozíky dále dělí na:

1.       obkročné stohovače – stohovací vozíky s opěrami vybavené vidlicí, která je umístěna mezi opěrami,

2.       paletové stohovače – stohovací vozíky, u kterých vidlicová ramena přesahují okraje rámu vozíku,

3.       plošinové stohovače – stohovací vozíky s plošinou pro břemeno, která přesahuje přes okraje konstrukce vozíku.

b)       paletové vozíky; za ruční paletový manipulační vozík je považován vozík s koly podpírajícími vidlicová ramena, určený pro manipulaci s paletami. Tento vozík je řešen pro ruční tažení, tlačení a řízení po hladkém, vodorovném a zpevněném povrchu pěší obsluhou používající kloubovou oj. Vozík je konstruován pro zvedání břemene, kterého je dosaženo pumpováním ojí, do výšky dostatečné pro přepravu břemene.

c)       plošinové vozíky; za ruční plošinový manipulační vozík je považován vozík s nejméně třemi koly, vybavený pevnou nákladní plošinou a volitelně jedním nebo několika policemi. Vozík je navržen pro ruční tažení, tlačení a zatáčení doprovázející obsluhou pomocí tyče nebo oje; k přemisťování břemen z jednoho místa na druhé po hladkém, vodorovném a pevném povrchu, přičemž nakládku lze zajišťovat buď ručně nebo pomocí vnějšího mechanického zařízení.

      Poznámka:

d)       paletové vozíky s nůžkovým zdvihacím mechanismem; za ruční paletový manipulační vozík s nůžkovým zdvihacím mechanizmem je považován manipulační vozík bez stožáru s nejméně třemi koly, vybavený vidlicí nebo plošinou s nůžkovým zdvihacím mechanismem a s podvozkem lišícím se podle zdvihu, opatřeným příčnými stabilizátory. Vozík je určen k ručnímu tažení nebo tlačení a řízení jednou pěší obsluhou pomocí kloubové oje; břemeno může být zdviháno a spouštěno na nesklopnou konstrukci buď ručně nebo pomocí pohonu elektrickým akumulátorem.

      Poznámka:

Potřebná hloubka prováděné analýzy rizik

Ještě před studiem následujících základních nebezpečí, souvisejících s nasazením jednotlivých typů ručních manipulačních vozíků, by si nejen zaměstnavatelé, ale i další čtenáři měli uvědomit, že již předcházející definice prakticky vylučují nasazení jednotlivých typů ručních manipulačních vozíků na nejrůznějších šikmých plochách – a to nejen na již citovaných šikmých rampách. V této souvislosti lze např. připomenout, že poměrně často jsou zejména ruční paletové manipulační vozíky používány při nakládce, resp. vykládce silničních vozidel (při jejich přistavení k rampě) – a to i při nestejné výšce ložné plochy vozidla a rampy, kdy je nutno použít vyrovnávací můstky. V naznačeném případě pak v praxi  může docházet k tažení, resp. tlačení vozíku po spádu až do nepřiměřeného sklonu (viz dále), což je ale s ohledem na existující rizika vlastně nepřípustné. Takovéto  skutečnosti by měla odhalit i prováděná analýzy rizik.

Přehled základních – možných nebezpečí

Při provozu a obsluze ručních manipulačních vozíků se mohou příkladmo vyskytnout následující nebezpečí, uvedená podle výše citovaných typů vozíků.

Přehled základních – možných nebezpečí u ručních manipulačních vozíků

 

Druh nebezpečí

č.1

č.2

č.3

č.4

1.       Skupina mechanických nebezpečí – vyvolané na příklad:

1.1   stlačením

1.2   střihem

1.3   zachycením – navinutím

1.4   nárazem

1.5   třením a opotřebením

1.6   výronem kapaliny pod vysokým tlakem

1.7   ztrátou stability

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

-

ano

ano

ano

ano

ano

ano

-

ano

ano

-

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

2.       Elektrická nebezpečí

ano

-

-

ano

3.       Skupina nebezpečí vznikající zanedbáním ergonomických zásad – představující např.:

3.1 nezdravé držení těla nebo přílišná námaha

3.2 nedostatečný ohled na anatomii ruky a chodidla

3.3 zanedbání použití – nepoužití osobních ochranných prostředků

3.4 lidské chyby

3.5 neodpovídající konstrukce, umístění nebo označení ručních ovladačů

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

4.       Skupina nebezpečí způsobená poruchami funkce, kam patří např.:

4.1 přerušení dodávky energie

4.2 nečekaný výron kapalin nebo vymrštění částí vozíku

4.3 porucha ovládacích systémů

ano

ano

ano

-

-

-

-

-

-

ano

ano

ano

5.       Skupina nebezpečí způsobená různými poruchami – např. systémů zdvihu

ano

ano

ano

ano

6.       Skupina nebezpečí způsobená mobilitou vozíku, kam patří zejména:

6.1 nedostatečná schopnost vozíku zůstat v klidu

6.2 dotek s koly

6.3 nebezpečí nárazu

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

7.       Skupina nebezpečí způsobená zdviháním, kam patří zejména:

7.1 ztráta stability

7.2 přetížení

7.3 rozsah pohybů

7.4 pád břemen

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

-

-

-

ano

ano

ano

ano

ano

8.       Skupina kombinovaných nebezpečí

ano

ano

ano

ano

V tabulce znamená:

č.1       ruční stohovací manipulační vozík,

č.2       ruční paletový manipulační vozík,

č.3       ruční plošinový manipulační vozík,

č.4       ruční paletový manipulační vozík s nůžkovým zdvihem

Přijďte prodiskutovat Vaše problémy s manipulačními vozíky s přímo s Ing. Dušátkem na náš seminář Manipulační vozíky – základní problematika BOZP.

Více informací naleznete ZDE.